Cum se toarna aleile din beton

Ce beton poate fi folosit la turnarea aleilor


Exista diferite clase de beton, cele mai folosite la noi in tara fiind B200 (utilizat la turnarea stalpilor si a placilor de rezistenta in constructiile usoare) si B250 (utilizat pentru turnarea elementelor de rezistenta puternic solicitate).

Dintre acestea, B250 poate fi folosit si la turnarea aleilor, mai putin in cazul zonelor cu trafic intens (alei de acces auto, parcari), unde mai indicate sunt clasele de beton B350 (beton de rezistenta folosit la turnarea drumurilor de acces) si B400 (beton special folosit la constructiile industriale si civile).

Unii constructori recomanda de la bun inceput utilizarea betonului B350 sau B400, de exemplu in cazul aleilor realizate din beton amprentat, pentru o mai mare rezistenta la variatiile termice.

Calitatea betonului turnat nu este insa singurul criteriu de care depinde trainicia aleilor: o atentie deosebita trebuie acordata crearii spatiilor de dilatare, avand in vedere ca betonul are o structura elastica (se dilata in sezonul cald si se contracta la temperaturi joase).

Cum pregatesti terenul

Compactarea terenului

Inainte de a marca precis traseul pe care il va urma viitoarea alee, va trebui sa sapi zona in care ai stabilit ca vei turna beton, pana la o adancime de 20 centimetri.

Ulterior vei indeparta pamantul si vei tasa suprafata cu cilindrul sau compactorul. Dupa o compactare cat mai buna a terenului, urmeaza turnarea unui strat de pietris de aproximativ 10 centimetri grosime.

Marcarea traseului

Marcheaza traseul dorit cu ajutorul unor tarusi de lemn si cu sfoara. Odata incheiat acest pas, poti realiza cofrajul, asezand de-a lungul traseului, dar si in interior, scanduri de lemn pe care le vei fixa in pamant cu pene. Ulterior, pietrisul va fi nivelat cu ajutorul compactorului.

Turnarea aleilor din beton

Stabilirea necesarului de beton

Inainte de a parcurge pasii necesari pentru turnarea aleii, trebuie sa stabilesti care va fi grosimea stratului de beton: in cazul unei alei folosite doar pentru mers, grosimea recomandata este de minimum 6 centimetri; daca este vorba insa despre o alee de acces auto sau pur si simplu iti doresti o alee trainica, ideal este sa ai un strat de beton de 10 centimetri.

Tot acum vei calcula, in metri cubi, necesarul de beton pentru turnarea aleii, prin formula: lungimea x latimea x inaltimea aleii. 

In general, pentru fiecare metru cub de beton vei avea nevoie de 13 saci de ciment de 25 de kilograme si de 0,75 metri cubi de agregat, insa este de preferat sa consulti si indicatiile producatorului, care poate recomanda o alta reteta.

Iata ce ai de facut mai departe:

Pregatirea cofrajului

Inainte de a turna betonul, umezeste stratul de pietris, fara a exagera insa cu cantitatea de apa. Totodata, scandurile din care a fost realizat cofrajul pot fi unse pe interior cu Decofrol, pentru a putea fi desprinse mai usor dupa turnarea stratului de beton.

Prepararea betonului

Betonul poate fi preparat la fata locului, la malaxor, dintr-un amestec de ciment, balast (nisip si pietris) si apa, sau poate fi comandat in statia de betoane.

Daca reteta trecuta de producator pe sacul de ciment nu ofera alte indicatii, cimentul si balastul se amesteca bine, in proportii egale, dupa care se face o groapa in centru si se adauga apa, amestecandu-se din nou cat mai bine. Compozitia finala trebuie sa aiba o consistenta maleabila, dar nu apoasa.

Turnarea betonului

Betonul poate fi turnat de-a lungul cofrajului, folosind o roaba si avand grija ca scandurile sa nu se deplaseze. Intinde apoi betonul cu lopata si mistria.

Nivelarea betonului

Dupa turnare, betonul va fi nivelat cu ajutorul unei scanduri. Daca terenul pe care ai construit aleea este drept, scandura poate fi usor arcuita, in asa fel incat suprafata aleii sa fie inclinata si apa de ploaie sa nu stationeze aici.

Finisarea aleii

Finisarea constructiei poate fi realizata cu o drisca. Odata turnat si finisat betonul, acesta se trateaza imediat prin udare continua cu apa minimum trei zile sau prin pulverizarea eficienta a unui produs specializat antievaporare.

Taierea si colmatarea rosturilor. Montarea bordurilor

La momentul potrivit, se taie rosturile de contractie ale betonului cu discul diamantat, pe o treime a inaltimii dalei turnate. Se indeparteaza resturile rezultate in urma taierii, din rosturi si din apropierea acestora. Dupa uscare, rosturile se colmateaza („sigileaza”) cu produse specializate.

Daca nu se dispune de posibilitatea taierii rosturilor, se pot folosi scanduri pastrate o zi in apa, pentru prevenirea absorbtiei laptelui de ciment. Ulterior, daca se doreste, se poate aplica un produs de cosmetizare pe suprafata betonului. Se monteaza bordurile.

Taierea cu disc diamantant Sursa 1

Taierea cu disc diamantat

Intretinerea aleilor din beton

Betonul aleilor pietonale este puternic expus fenomenului de inghet-dezghet. Prin urmare, se recomanda ca aleile sa se toarne cu cateva luni inainte ca temperaturile sa scada simtitor. Daca pe suprafata aleii stagneaza si ingheata apa, va exista un risc crescut de exfoliere, iar daca pe timpul iernii se va folosi sarea ca agent de dezghetare, acest risc este cu atat mai pronuntat.

O buna metoda de intretinere este aplicarea periodica a unui strat protector (lacuire). Pana atunci insa, este important sa evitam lovirea sau zgarierea suprafetei cu obiecte dure (bolovani, schele) si folosirea unor substante corozive pentru topirea zapezii.

Sursa informatii: Heidelbergcement Romania

Sursa foto: Shutterstock

Total
193
Shares

1 comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*