Montarea pavelelor

Fie ca vorbim de curtile proprietatilor private sau de trotuare, alei si piete publice, pavajul este considerat o alegere estetica in ce priveste finisarea drumurilor. O sa afli din acest articol ce sunt pavelele, cum se monteaza si ce greseli pot aparea in timpul lucrarilor.

Care sunt avantajele pavelelor?

Popularitatea pavelelor nu tine doar de aspectul lor. Spre deosebire de alte materiale, pavelele au o rezistenta sporita la factorii de mediu, dar si la traficul la care sunt supuse. Daca placile sunt montate in mod corespunzator, pe un drum sau o suprafata pavata nu ar trebui sa apara in timp fisuri, gropi sau denivelari.

Pavelele pot fi realizate in doua moduri:

  • vibropresare – sunt realizate in doua straturi (de uzura, respectiv de rezistenta), iar betonul este compactat atat prin vibrare, cat si prin presare
  • vibrare – betonul este turnat in matrite si compactat doar prin vibrare

In ambele cazuri, nu ar trebui sa existe diferente intre formele si dimensiunile placilor, insa cele realizate prin vibropresare au o posibilitate mai mica de eroare, deoarece sunt create cu ajutorul liniilor de asamblare.

avantajele pavelelor

Evident, nu putem ignora nici aspectul placut pe care il confera oricarui loc in care sunt folosite. Culorile, formele si posibilitatea de a alege intre ele pentru a da unui spatiu exterior un plus de personalitate este un criteriu de selectie la fel de important ca rezistenta lor in timp.

Un avantaj mai putin cunoscut tine de rosturile dintre pavele. Acestea permit o aerisire mai buna a solului de dedesubt, dar si o mai buna drenare a apelor de ploaie, care se scurge direct in pamant si reintra mai usor in circuitul sau natural.

De asemenea, pavelele sunt mult mai „maleabile” in cazul in care apare nevoia de reparatii din diversele retele edilitare (apa, gaz, curent etc.). Pot fi inlaturate cu usurinta si montate inapoi rapid, cu un minim de efort. In ce priveste costurile de intretinere si posibilele reparatii, acestea sunt scazute in comparatie cu alte materiale.

Ce trebuie sa iei in considerare inainte de montaj?

Prima intrebare pe care ar trebui sa o adresezi inainte de a monta un pavaj este: la ce va fi folosit spatiul? Mai exact, la ce tip de trafic va fi supus? Tipul de circulatie va fi cel va determina grosimea pavelelor pe care va trebui sa le folosesti:

  • dalele rezidentiale, folosite la pavarea curtilor, pot avea intre 2 si 4 cm grosime
  • pavelele destinate unui trafic pietonal intens ar trebui sa aiba intre 4 si 5 cm grosime
  • pavelele mai groase, cu dimensiunea de 5-6 cm, pot suporta traficul auto usor (de maxim 7 tone) in mod regulat
  • pentru un trafic auto greu (cu vehicule mai grele de 7 tone), pavele ar trebui sa aiba grosimea de 8-10 cm

Pe langa acest aspect, ar trebui sa iei in considerare si aspectul placilor, astfel incat forma si culoarile sa fie potrivita gusturilor, dar si nevoilor tale.

Nu in ultimul rand, sunt necesare anumite pregatiri, precum realizarea unei schite a terenului ce urmeaza sa fie pavat, alegerea placilor, dar si a altor elemente importante, precum bordurile si jgheaburile.

Etapele montajului

Montarea propriu-zisa a pavelelor nu este dificila, atat timp cat respecti etapele si verifici in permanenta corectitudinea lucrarii.

        Trasarea contururilor

In functie de masurile facute, poti delimita suprafata pe care se va face montajul cu tarusi si sfoara. Tot in aceasta etapa se stabilesc si cotele verticale – inaltimea pana la care pavajul urmeaza sa urce.

        Decopertarea

Suprafata de montaj este curatata pana la adancimea necesara pentru realizarea cotei de inaltime a pavajului. De la acest nivel va fi turnata practic intreaga structura de rezistenta care va sustine pavajul. Tot acum se vor stabili pozitiile bordurilor, pe care le poti marca tot cu ajutorul sforii.

        Realizarea stratului de baza

De obicei, stratul de baza al unui pavaj este realizat din pietris sau beton. Pietrisul este un material mai „flexibil” si este recomandat mai ales pentru pavajele care nu vor fi supuse traficului intens si care nu vor trebui sa suporte greutati mari.

Inca de pe acum trebuie sa tii cont de faptul ca pavajul va trebui sa aiba o panta pentru scurgere de 1% in plan transversal si 0.01% in plan longitudinal. Inca din faza de proiect trebuie sa asiguri scurgerea apelor pluviale fie in rigole, fie direct pe pamant (de exemplu, in cazul unei alei pavate inconjurate de gazon).

        Montarea bordurilor

Dupa ce stratul de baza este finalizat, poti monta bordurile, daca acestea sunt prevazute in proiect. Acestea sunt asezate pe o sapa umeda, iar pentru fixare sunt batute usor cu un ciocan de cauciuc. Acorda o deosebita atentie alinierii perfecte a elementelor bordurii.

        Asternerea patului de nisip

Pavelele se monteaza direct pe un strat de nisip, cu grosime de 3-6 cm. Nisipul trebuie sa fie lipsit de impuritati si perfect tasat, cu ajutorul unei placi compactoare. Asigura-te ca respecti inclinatia deja stabilita de stratul de baza.

Odata ce nisipul a fost compactat, sub nicio forma nu trebuie sa calci pe el inainte de montarea pavelelor.

        Montarea pavelelor

cum se monteaza pavelele

Piesele pavajului sunt asezate direct pe nisip si batute incet cu ciocanul cauciucat, pentru fixare. Indicat este sa incepi montajul dintr-un colt si sa continui respectand linia bordurilor (daca exista) si  sa verifici cu ajutorul nivelei daca placile sunt drepte.

Intre elementele pavajului trebuie sa lasi un rost de 1-2 mm.

        Umplerea rosturilor

Dupa ce ultima placa a fost montata, se va presara nisip direct peste pavaj, care apoi va fi maturat astfel incat sa intre in rosturile dintre elemente. Aceasta operatiune se mai numeste si colmatare.

        Ultima compactare

Cu acceasi placa de compactare (sau placa vibranta) poti face ultima compactare a suprafetei, ca sa asiguri nivelarea corespunzatoare a placilor. Retine ca aceasta operatiune nu se poate face decat pe vreme uscata, altfel risti sa cauzezi o nivelare necorespunzatoare sau chiar alunecarea placilor.

Normele de siguranta

pavajul

Chiar daca montarea pavelelor este o lucrare destul de simpla, este mai bine sa o lasi pe mana muncitorilor calificati. Conform legislatiei muncii, „operatiile de zidarie, montaj prefabricate si finisaje in constructii se vor executa numai de personal calificat si instruit special pentru operatia respectiva, respectandu-se intocmai instructia de circulatie si miscare, instructiunile tehnice, de exploatare, de protectie a muncii si P.S.I.” (Art. 7 din NSSM 27).

De asemenea, asigura-te ca normele de prevenire a accidentelor de munca sunt respectate.

Asigura-te ca pavelele sunt depozitate conform standardelor, in stive, cu sipci sau juguri intre randuri. La randul lor, stivele vor fi depozitate in locuri special amenajate, curate si perfect nivelate, pentru a preveni alunecarile sau alte accidente.

Conform Art. 125 din NSSM 27, „Operatiunile de incarcare-descarcare si depozitare a prefabricatelor din beton armat se vor executa cu mijloace mecanizate.”

Posibile greseli in executie

In timpul montajului, pot fi comise numeroase greseli, care vor duce la o lucrare nesatisfacatoare, atat ca aspect, cat si ca functionalitate. Incearca sa lucrezi cu atentie si sa eviti urmatoarele greseli:

  • montarea pavelelor pe un nisip care nu a fost bine netezit
  • taierea necorespunzatoare a pavelelor la imbinarile dintre pavaj si borduri
  • nerespectarea inaltimii bordurilor si montarea pavelelor sub nivelul acesteia
  • montarea stramba si / sau alinierea defectuasa a pavelelor
  • colmatarea rosturilor cu o cantitate prea mica de nisip

Un pavaj montat corect va avea un aspect uniform, fara denivelari, in acelasi timp fiind respectata inclinatia de 1% a pantei pentru scurgere.

Daca suprafata care urmeaza sa fie pavata se afla in panta, atunci nu este recomandata folosirea unui pat de nisip, deoarece pavelele pot aluneca in urma precipitatiilor. In acest caz, pavelele trebuie montate pe un strat de mortar, iar rosturile trebuie umplute cu nisip amestecat cu ciment.

Daca eviti greselile si urmezi cu atentie toate etapele de montaj, o sa reusesti sa realizezi o lucrare de de calitate.

Sursa foto: Shutterstock.com

Total
3
Shares

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*